۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۲
کد خبر: ۵۵۹۵۵۴
به بهانه سومین سالگرد جنگ یمن؛

استمرار مردم‌کشی با هدف فروش سلاح | دوشیدن گاو سعودی به سبک آمریکایی + فیلم

سعودی‌ها پس از سه سال در باتلاقی فرو رفته‌اند که برای رهایی از آن دست به دامان کشورهای مختلف شدند اما تا کنون تنها رسوایی برای مقامات سعودی به یادگار مانده است.
جنگ یمن

خبرگزاری رسا ـ‌ گروه بین‌الملل: سه سال قبل و پس از سقوط حکومت علی عبدالله صالح رییس جمهور مستعفی یمن و بعد از انقلاب جنبش انصار الله اغلب کارشناسان وسیاست مداران ورود عربستان به جنگ در یمن را دور از ذهن می‌پنداشتند، تمام شواهد وقرائن وتجارب سابق در جنگ‌های شش‌گانه علیه جنبش انصارالله نشان از آن داشت که این جنگ در صورت وقوع پیروز نخواهد داشت، با وجود تمام این تحلیلها عربستان در 26 مارس 2015 معادل 6 فروردین سال 94 به این جنگ قدم گذاشت.

امیر عبداللهیان مدیرکل فعلی امور بین الملل مجلس شورای اسلامی در گفتگویی با صدا وسیما با نقل خاطره‌ای از تجمع وزرای خارجه کشورهای اسلامی در جده گفت: در آن برنامه با عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان که تنها سه هفته قبل به این سمت دست یافت دیدار کرده و به او گفتم که شما با راه انداختن جنگ در یمن بزرگترین اشتباه را کردید و صرفا با راه حل سیاسی می‌توان مساله یمن را حل کرد، آقای جبیر در پاسخ گفت: خواهید دید در کمتر از سه هفته انصار الله را در شمال یمن نابود خواهیم کرد.

گویا روزی که عادل الجبیر این سخن را بر زبان جاری می‌کرد هنوز نمی‌‎‌‌دانست که ساختار جنگ در قرن ۲۱ دیگر فقط جنگ افزار نیست. در آستانه سه سالگی جنگ یمن نه تنها جنگ افزارهای امریکایی نتوانستند عربستانی‌ها  را پیروز این جنگ کنند بلکه همین جنگ افزارها امروز توان مقابله با موشک‌های بالستیک یمنی ها را هم ندارند.

***

آیا عربستان سه سال پیش و با حمله به یمن هیچگاه گمان می‌کرد که روزی مهمترین زیر ساخت‌هایش مورد اصابت مستقیم موشک‌های بالستیک یمن قرار گیرد؟، سید عبدالمک الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن بارها در سخنرانی‌های خود عربستان را به پایان دادن تجاوزگری علیه یمن دعوت و آنها را تهدید کرد که در صورت عدم توقف جنگ باید منتظر یک غافلگیری باشند. در طول این سه سال بارها مراکز نظامی وغیر نظامی سعودی‌ها هدف موشک‌های بالستیک جنبش انصار الله قرار گرفت، و هر بار عربستانی‌ها وهمپیمانانش را به تعجب واداشت.

ماجرا از اولین موشک دور برد انصار الله که جده شهر ساحلی و توریستی عربستان را هدف قرار داد شروع شد، در همان زمان سعودی‌ها ادعا کردند که انصارالله قصد داشته حرم مکی وخانه خدا را هدف قرار دهد ولی سامانه ضد موشکی سعودی‌ها این موشک را قبل از رسیدن به هدف در نزدیکی شهر جده ساقط کرد!، دومین موشک دور برد، فرودگاه خالد بن عبدالعزیز در شهر ریاض پایتخت عربستان را هدف قرار داد که بار دیگر سعودی‌ها مدعی شدند که این موشک  به وسیله سامانه ضد موشکی و قبل از رسیدن به هدف منهدم گردید!، در همان ایام تصاویری در شبکه‌های مجازی منتشر شد که نشان از اصابت موشک به فرودگاه داشت اما به دلیل کیفیت پایین تصاویر، صحت وسقم این فیلم‌ها مورد تشکیک قرار گرفت. چندی بعد این موشک توسط نیکی هیلی نماینده امریکا در سازمان ملل به نمایش گذاشته شد و در همان زمان این اقدام موجی از انتقادها را علیه وی و آمریکا به همراه داشت و سوژه کاریکاتوریست‌ها تا مدتی تامین شد. به عقیده منتقدان امریکایی‌های موشک‌های شلیک شده از سوی سعودی‌ها علیه مردم بیگناه یمن را نادیده گرفته اما تنها موشک شلیک شده به ریاض را مشاهده کردند! حالا در استانه سومین سالگرد جنگ افروزی علیه یمن جنبش انصار الله چنان سعودی‌ها وهمپیمانانشان را آشفته کرد که منابع رسمی عربستان برای فرار از فشار افکار عمومی به راهی جز تهمت وفرافکنی علیه ایران وجنبش انصارالله دست نیافتند.

کاریکاتور واشنگتن پست درباره ادعاهای مضحک نیکی هیلی پیرامون موشک بالستیکی که فرودگاه خالد بن عبد العزیز را هدف قرار داد

 با این وجود اما نکاتی مشترک در هر سه حمله موشکی یافت می‌شود اول آنکه چگونه این موشک‌ها پس از طی کردن صدها کیلومتر در خاک عربستان در نزدیکی هدف و به دور از رهگیری از سوی سامانه ضد موشکی مورد اصابت قرار می‌گرفتند؟ دوم آنکه می‌توان به بی‌فایده بود سامانه ضد موشکی "پتریوت" اشاره کرد که پس از شلیک هفت موشک به عربستان نه تنها نتوانست موشک‌ها را مورد اصابت قرار دهد بلکه در فیلم‌های منتشر شده از سوی شهروندان شهروندان سعودی معلوم می‌شود که سامانه ضد موشکی حتی نتوانسته است این موشک‌ها را رهگیری و سایه آن را مورد هدف قرار دهد.

شاید آن روزی که مسؤولان عربستان به زمامداری نوپایی در عرصه سیاست مانند محمد بن سلمان آنچنان مهمان نوازی را در حق ترامپ تمام کردند چنین نمیاندیشیدند که سامانه موشکی "پتریوت" نتواند موشک‌های مقاومت مردمی یمن را رهگیری کند.

 عربستان با سیاست مغرضانه تقابل با آنچه که امتداد تشیع ایرانی می‌نامد، مدارسی دینی را چهل سال قبل و به دستور امریکاراه اندازی کرد که خروجی آن تندروهایی بود که در رقه وموصل به نام داعش حمام خون به راه انداختند. با تامل در منحنی تغییر در رفتار عربستان و رخدادهای ماه‌های اخیر به صراحت می‌توان گفت که از همان روزگار سیاست‌ها را آمریکا تعیین کرده و سعودی‌ها تنها مجریان این سیاست‌ها بودند؛ مجریانی که با ثروت امت اسلامی به کشتار مسلمانان مظلوم و بیگناه یمن روی آوردند. 

اکنون و با سه ساله شدن جنگ یمن باید با گفت که سعودی‌ها چنان در باتلاق مقاومت ملت مظلوم یمن فرو رفته‌اند که اکنون برای رهایی از آن دست نیاز به هر سویی دراز می‌کنند. افرادی که تا دیروز تهدید می‌کردند که طی سه هفته به صنعاء پایتخت یمن خواهند رسید حالا باید امنیت ریاض پایتخت خود را تامیین کنند، سه موشک از هفت موشک که به سمت ‌عربستان شلیک شد سهم ریاض شد، حالا همه از نقشه راهبردی انصارالله برای ناامن کردن ریاض وایجاد رعب و وحشت در میان سعودی‌ها می‌گویند، شهروندانی سعودی که بیش از 80 سال است رنگ جنگ را ندیده‌اند، اکنون زمزمه کشیده شدن دامنه جنگ به خاک کشورشان را بر زبان جاری می‌سازند؛ جنگ‌هایی که سران سعودی به شکل نیابتی در تمام کشورهای منطقه به راه انداخته و امت اسلامی را تا مرز نابودی سوق دادند اما اکنون خود در چاهی فرو افتادند که برای دیگران حفر کردند.

با حمله انصارالله به ریاض، موازنه قدرت و معادلات جنگ به هم ریخته است. بر کسی پوشیده نیست که پایتخت هر کشوری دارای نقش استراتژیکی در تامین امنیت و آرامش روانی شهروندان و مردم ایفا می‌کند. انصارالله با درک این جایگاه و اهمیت و با هدف قرار دادن ریاض پیام آشکاری را به سعودی‌ها ارسال کرد که اگر تجاوزگری علیه ملت مظلوم یمن را متوقف نکنید باید شاهد ناامنی در خیابان‌های ریاض باشید.

ترکی بن محمد، فعال سعودی در توییتر: موشک های بالستیک، ریاض و سه شهر دیگر عربستان را هدف قرار دادند.

همزمان با پایان سومین سال جنگ یمن، وحشت بر عربستان سایه افکنده است.

امروز برای همه آشکار شد که جنبش انصارالله بازنده این جنگ نبوده و بلکه این جنبش توانسته با کمبود امکانات نظامی اما سعودی‌ها را در باتلاق یمن زمین گیر کند، نشریه "فایننشال تایمز" بریطانیایی مدعی شده که هزینه جنگ یمن در سه سال گذشته از مرز 120 میلیارد دلار گذشته است، رقمی که بسیاری از کارشناس‌ها معتقدند بسیار بیشتر از اعداد اعلام شده است. این هزینه سرسام آودر در کنار خرید تسلیحات از آمریکا و نیز سقوط شاخص بورس پس از اصابت موشک به ریاض همه و همه سبب شده تا ملت و دولت عربستان به شدت نسبت به عواقب استمرار جنگ یمن نگران باشند.

جنبش انصارالله تا کنون بیش از 100 موشک بالستیک به سمت اهداف خود در عربستان شلیک کرده است که با یک برآورد ساده می‌توان هزینه این موشک‌ها را حدود 700 ملیون دلار قلمداد کرد، تفاوت را می‌توان به سادگی دراین دو مبلغ یافت که خرید جنگ افزارهای نظامی به نام مقابله با ایران و ایجاد جنگ نیابتی در سوریه وعراق، چه ضربه اقتصادی مهلکی را به سعودی‌ها وارد و آنان را تا مرز نابودی سوق داده است.

***

محمد بن سلمان و عادل الجبیر هر دو در مصاحبه‌های جداگانه‌ای ایران را "ببر پوشالی خواندند"، پس از هدف قرار گرفتن ریاض وچند پایگاه مهم نظامی بار دیگر سرکردگان سعودی ایران را مسؤول اصلی شلیک این موشک‌ها دانستند. این سطح از تناقض در ادبیات سیاسی بین المللی را تنها می‌توان در میان مسؤولان عربستانی یافت؛ زیرا مشخص نیست که ایران ببر پوشالی است و یا مسؤول شلیک موشک به ریاض؛‌مساله مشخص است. گرفتار شدن در باتلاق یمن سبب شده تا سعودی‌ها برای رهایی دست به هر ادعای واهی بزنند.

عبدالملک حوثی بارها در سخنرانی‌های خود تاکید داشت که راه حل یمن تنها مذاکره و گفتگو است و نه جنگ و کشتار. سه سال از جنگ یمن گذشت اما به اعتقاد اغلب کارشناس‎‌‌ها امسال با سه سال گذشته تفاوت بسیاری خواهد داشت. تغییر فرستاده سازمان ملل از یک عرب "اسماعیل ولد الشخ" به یک چشم آبی بریطانیایی" مارتین گریفیتس" را نیز می‌توان در راستای تلاش برای پایان دادن به این جنگ قلمداد کرد، اختلافات صورت گرفته بین قطر و عربستان از سویی و نیز اختلافات امارات و عربستان بر سر جنوب یمن از سوی دیگر خود شاهد دیگری بر این مدعاست. با چینش این پازل‌ها در کنار یکدیگر احتمال پایان یافتن جنگ یمن نیز تقویت می‌شود.

 در پایان باید تاکید کرد که جنبش انصارالله توقف شلیک موشک‌‌های بالستیک به سمت عربستان را مشروط به توقف حمله از سوی سعودی‌ها دانسته است و این بدان معنا است که جنبش انصار الله تا دستیابی به حقوق شرعی و قانونی ملت یمن دست از جهاد و مقاومت نکشیده و در برابر زورگویان جهانی و مزدوران وابسته منطقه‌ای سر تسلیم فرود نخواهد آورد./۹۸۶۱/ب۹۵۰/ر

مصطفی کعبی

ارسال نظرات